Palīgrīks prasību noskaidrošanai

PALĪGRĪKS PRASĪBU NOSKAIDROŠANAI

Ar šī palīgrīka palīdzību iespējams noskaidrot noteikumu prasības, kas attiecas uz bezpilota gaisa kuģu (dronu) lidojumiem.
Tam ir informatīvs raksturs – pirms veicat lidojumus, lūdzu, iepazīstieties ar normatīvā regulējuma prasībām!

Ja lidojumus veicat gaisa kuģu modeļu un apvienību ietvaros, nosacījumi var atšķirties (sīkāka informācija tiks papildināta).


    Jūs esat fiziska persona vai juridiskas personas pārstāvis?

    Juridiskas personas pārstāvim jābūt atbilstošām tiesībām rīkoties tās vārdā (piemēram, atbilstoši statūtiem vai pilnvarai)


    Kāds ir Jūsu vecums?


    Jūs esat UAS ekspluatants vai tālvadības pilots?

    UAS ekspluatants ir fiziska vai juridiska persona, kuras vārdā tiek veikti lidojumi (UAS īpašnieks vai lietotājs), savukārt tālvadības pilots ir persona, kura fiziski vada bezpilota gaisa kuģi.


    Vai Jums ir nepieciešamība veikt kādu no šiem lidojumiem?

    Uzskaitītie lidojumi atbilst “Specifiskajai” kategorijai. Šādiem lidojumiem jāsaņem atsevišķa atļauja, kas saistīta ar papildu apmācībām, dokumentācijas izstrādi un izmaksām.

    Par lidojumu ārpus tiešās redzamības (BLVOS) tiek uzskatīts lidojums, kuru veicot, tālvadības pilots nevar bez palīglīdzekļiem (piemēram, novērotāju piesaistes, binokļa, videokamerām vai citiem sensoriem) uzturēt nepārtrauktu vizuālu kontaktu ar bezpilota gaisa kuģi, lai kontrolētu bezpilota gaisa kuģa lidojuma trajektoriju attiecībā pret citiem gaisa kuģiem, cilvēkiem un šķēršļiem, un izvairītos no sadursmēm.
    *-Lidojumi pirmās personas (FPV) un sekošanas režīmā var tikt veikti atvērtās kategorijas ietvaros, piemērojot papildu nosacījumus.

    Augstums tiek mērīts no tuvākā punkta uz zemes vai ūdens virsmas (nevis, piemēram, attiecībā pret pacelšanās punktu vai apkārt esošajiem šķēršļiem)

    Par cilvēku pulcēšanās vietu tiek uzskatīta vieta, no kuras cilvēki nespēj aizkļūt prom klātesošo lielā skaita dēļ (personām ir apgrūtināta pārvietošanās, lai izvairītos no krītoša bezpilota gaisa kuģa). Kā piemērus var uzskaitīt publiskos pasākumus, pludmales, parkus, iepirkšanās centrus u.c. vietas, laikā, kad tur pulcējas liels cilvēku skaits.

    Šādas zonas ir, piemēram, lidlauku tuvumā, kā arī citās vietās, kas rada apdraudējumu civilajai un militārajai aviācijai. Detalizētāka informācija par jauno kartību UAS ģeogrāfiskajām zonām tiks nodrošināta tuvākajā laikā. Uz doto brīdi informācija par ierobežojumiem pieejama:


    Vai Jūsu bezpilota gaisa kuģim ir C klases identifikācijas marķējums?

    Regulā (ES) 2019/945 ir iekļautas 4 UAS klases (C0, C1, C2, C3, C4), kas nosaka dažādas tehniskās prasības un ierobežojumus atvērtās kategorijas apakškategorijām. UAS klases identifikācijas zīmi marķē UAS ražotājs, tādējādi apliecinot un uzņemoties atbildību, ka produkts atbilst noteiktām tehniskajām prasībām.
    Lielākajai daļai pieejamo bezpilota gaisa kuģu pagaidām šāda marķējuma nav.


    Bezpilota gaisa kuģis uzskatāms par rotaļlietu tikai gadījumā, ja tas atbilst Direktīvai 2009/48/EK par rotaļlietu drošumu un paredzēts lietošanai bērniem, kas jaunāki par 14 gadiem. Pārliecinieties, ka/vai ražotājs to ir skaidri norādījis. Veicot tehniskas modifikācijas, ko ražotājs nav paredzējis (piemēram, uzstādot videokameru vai nomainot raidītājus), rotaļlietas statuss tiek zaudēts.



    Ir uzstādīta foto/video kamera?


    KOPSAVILKUMS

    Zemāk pieejams kopsavilkums nosacījumiem bezpilota gaisa kuģu (dronu) lidojumu veikšanai, kas balstīti uz Jūsu noradīto informāciju. Veicot izmaiņas norādītajā informācijā, var mainīties nosacījumi, kas attiecas uz lidojumu veikšanu.

    KATEGORIJA

    Jūsu bezpilota gaisa kuģis un plānotie lidojumi atbilst Atvērtās kategorijas A1 apakškategorijai.

    Jūsu bezpilota gaisa kuģis un plānotie lidojumi atbilst Atvērtās kategorijas A1 apakškategorijai.

    Jūsu bezpilota gaisa kuģis un plānotie lidojumi atbilst Atvērtās kategorijas A1 apakškategorijai.

    Jūsu bezpilota gaisa kuģis un plānotie lidojumi atbilst Atvērtās kategorijas A2 apakškategorijai.

    Jūsu bezpilota gaisa kuģis un plānotie lidojumi atbilst Atvērtās kategorijas “Limitētajai” A2 apakškategorijai.

    Jūsu bezpilota gaisa kuģis un plānotie lidojumi atbilst Atvērtās kategorijas A3 apakškategorijai.

    REĢISTRĀCIJA
    Jums jāreģistrējas kā UAS ekspluatantam un jāmarķē bezpilota gaisa kuģis ar UAS ekspluatanta numuru. Reģistrējot Juridisku personu, pārliecinieties, vai Jums ir tiesības rīkoties tās vārdā (piemēram, tas noteikts statūtos vai pilnvarojumā).
    Jums jāreģistrējas kā UAS ekspluatantam (lietotājam) un jāmarķē bezpilota gaisa kuģis ar UAS ekspluatanta numuru.
    Tā kā lidojumus veicat citas personas vārdā, Jums jāpārliecinās, vai šī persona ir reģistrējusies, kā UAS ekspluatants un bezpilota gaisa kuģis ir marķēts ar UAS ekspluatanta numuru.
    Veicot lidojumus ar norādīto bezpilota gaisa kuģi, UAS ekspluatanta (lietotāja) reģistrācija nav nepieciešama.

    Reģistrāciju atļauts veikt tikai personām, kuras sasniegušas 18 gadu vecumu.
    Personām, no 16 līdz 18 gadu vecumam atļauts būt par tālvadības pilotu citai fiziskai vai juridiskai personai.

    Reģistrāciju atļauts veikt tikai personām, kuras sasniegušas 18 gadu vecumu.

    Personām, kas jaunākas par 16 gadiem, atļauts veikt lidojumus šādos gadījumos:

    • ar rotaļlietu, kas atbilst Direktīvai 2009/48/EK par rotaļlietu drošumu un paredzēts lietošanai bērniem, kas jaunāki par 14 gadiem, un tās masa ir <250g
    • ar privāti būvētu bezpilota gaisa kuģi, kura masa <250g
    • tālvadības pilota uzraudzībā, kas ir sasniedzis vismaz 16 gadu vecumu un tā kvalifikācija atbilst noteiktajām prasībām
    TĀLVADĪBAS PILOTA KVALIFIKĀCIJA
    Teorētiskās zināšanas

    Tālvadības pilotam jāiepazīstas un jāievēro bezpilota gaisa kuģa ražotāja sniegtie norādījumi

    Tālvadības pilotam:

    • nodrošināt, ka bezpilota gaisa kuģis ir marķēts (piemēram, ar uzlīmi) ar UAS ekspluatanta reģistrācijas numuru
    • jāapgūst “Atvērtās kategorijas tālvadības pilotu tiešsaistes kurss” un sekmīgi jānokārto attālināta teorētisko zināšanu pārbaude

    Tālvadības pilotam:

    • jāiepazīstas un jāievēro bezpilota gaisa kuģa ražotāja sniegtie norādījumi
    • jāapgūst “Atvērtās kategorijas tālvadības pilotu tiešsaistes kurss” un sekmīgi jānokārto attālināta teorētisko zināšanu pārbaude

    Tālvadības pilotam:

    • jāiepazīstas un jāievēro bezpilota gaisa kuģa ražotāja sniegtie norādījumi
    • jāapgūst “Atvērtās kategorijas tālvadības pilotu tiešsaistes kurss” un sekmīgi jānokārto attālināta teorētisko zināšanu pārbaude
    • sekmīgi jānokārto A2 apakškategorijas klātienes teorētisko zināšanu pārbaude*

    * – Ja lidojumi tiek veikti A3 kategorijas ietvaros (ievērojot 150m distanci no lidojumā neiesaistītām personām, dzīvojamām, tirdzniecības, rūpniecības vai atpūtas teritorijām) klātienes teorētisko zināšanu pārbaude nav obligāta.

    Tālvadības pilotam:

    • jāiepazīstas un jāievēro bezpilota gaisa kuģa ražotāja sniegtie norādījumi
    • jāapgūst “Atvērtās kategorijas tālvadības pilotu tiešsaistes kurss” un sekmīgi jānokārto attālināta teorētisko zināšanu pārbaude
    • sekmīgi jānokārto A2 apakškategorijas klātienes teorētisko zināšanu pārbaude*

    * – Ja lidojumi tiek veikti A3 kategorijas ietvaros (ievērojot 150m distanci no lidojumā neiesaistītām personām, dzīvojamām, tirdzniecības, rūpniecības vai atpūtas teritorijām) klātienes teorētisko zināšanu pārbaude nav obligāta.

    Tālvadības pilotam:

    • jāiepazīstas un jāievēro bezpilota gaisa kuģa ražotāja sniegtie norādījumi
    • jāapgūst “Atvērtās kategorijas tālvadības pilotu tiešsaistes kurss” un sekmīgi jānokārto attālināta teorētisko zināšanu pārbaude
    Praktiskās prasmes

    • Jāapgūst praktiskās prasmes atbilstoši “vadlīnijām tālvadības pilotu praktiskajām prasmēm A2 apakškategorijā” un jādeklarē praktisko prasmju apgūšana*

    * – Ja lidojumi tiek veikti A3 kategorijas ietvaros (ievērojot 150m distanci no lidojumā neiesaistītām personām, dzīvojamām, tirdzniecības, rūpniecības vai atpūtas teritorijām) klātienes teorētisko zināšanu pārbaude nav obligāta.

    • Jāapgūst praktiskās prasmes atbilstoši “vadlīnijām tālvadības pilotu praktiskajām prasmēm A2 apakškategorijā” un jādeklarē praktisko prasmju apgūšana*

    * – Ja lidojumi tiek veikti A3 kategorijas ietvaros (ievērojot 150m distanci no lidojumā neiesaistītām personām, dzīvojamām, tirdzniecības, rūpniecības vai atpūtas teritorijām) praktisko prasmju apguve nav obligāta.

    NOSACĪJUMI LIDOJUMIEM
    Lidojumu veids

    Bezpilota gaisa kuģis vienmēr jāsaglabā tiešajā redzamībā (VLOS)

    Atkāpe no prasības lidojumu veikt tālvadības pilota tiešajā redzamībā ir šādos gadījumos:

    • ar aktivizētu automātisko sekošanas režīmu, veicot lidojumu ne tālāk par 50m no tālvadības pilota
    • ar aktivizētu automātisko sekošanas režīmu, veicot lidojumu ne tālāk par 50m no tālvadības pilota
    • piesaistot bezpilota gaisa kuģa novērotāju, kurš atrodas blakus tālvadības pilotam un, bez palīglīdzekļiem vizuāli novērojot bezpilota gaisa kuģi, palīdz tālvadības pilotam bezpilota gaisa kuģi noturēt tiešās redzamības (VLOS) robežās un veikt drošu lidojuma izpildi
    Lidojumu augstums

    Līdz 120m (ja konkrētajā lidojumu vietā nav noteikts citādi)

    Augstums tiek mērīts no tuvākā punkta uz zemes vai ūdens virsmas (nevis, piemēram, attiecībā pret pacelšanās punktu vai apkārt esošajiem šķēršļiem)

    Attālums no trešajām personām

    Lidojumus atļauts veikt tā, lai bezpilota gaisa kuģis pārlidotu neiesaistītām personām, bet nekad nepārlidotu cilvēku pulcēšanās vietām

    Lidojumus atļauts veikt tā, lai bezpilota gaisa kuģis nelidotu virs cilvēku pulcēšanās vietām un pamatoti tiek pieņemts, ka netiks pārlidots arī individuālām lidojumā neiesaistītām personām. Ja notiek neparedzēts pārlidojums neiesaistītām personām, tālvadības pilots, ciktāl iespējams, saīsina laiku, kurā bezpilota gaisa kuģis pārlido šādām personām.

    Lidojumus atļauts veikt tā, lai bezpilota gaisa kuģis nelidotu virs cilvēku pulcēšanās vietām un pamatoti tiek pieņemts, ka netiks pārlidots arī individuālām lidojumā neiesaistītām personām. Ja notiek neparedzēts pārlidojums neiesaistītām personām, tālvadības pilots, ciktāl iespējams, saīsina laiku, kurā bezpilota gaisa kuģis pārlido šādām personām.

    Lidojumus atļauts veikt tā, lai bezpilota gaisa kuģis nepārlido neiesaistītām personām, un lidojums notiek drošā vismaz 30m attālumā horizontālā plaknē no šādām personām. Šo attālumu atļauts samazināt līdz 5m horizontālā plaknē, ja bezpilota gaisa kuģim ir aktivizēta lēnā lidojuma režīma funkcija (maksimālais lidojuma ātrums: 3 m/s)

    Lidojumus atļauts veikt tā, lai bezpilota gaisa kuģis nepārlido neiesaistītām personām, un lidojums notiek drošā vismaz 50m attālumā horizontālā plaknē no šādām personām.

    Lidojumus veic teritorijā, attiecībā uz kuru tālvadības pilots pamatoti pieņem, ka bezpilota gaisa kuģa lidojuma zonā visā lidojuma laikā neiesaistītas personas netiks apdraudētas. Lidojumus atļauts veikt, ievērojot vismaz 150m attālumu horizontālā plaknē no dzīvojamām, tirdzniecības, rūpniecības vai atpūtas teritorijām.

    Papildu nosacījumi un ierobežojumi

    Atbilstoši UAS ģeogrāfiskajās zonās noteiktajam

    Šādas zonas ir, piemēram, lidlauku tuvumā, kā arī citās vietās, kas rada apdraudējumu civilajai un militārajai aviācijai. Detalizētāka informācija par jauno kartību UAS ģeogrāfiskajām zonām tiks nodrošināta tuvākajā laikā. Uz doto brīdi informācija par ierobežojumiem pieejama:

    PIENĀKUMU SADALĪJUMS
    UAS ekspluatanta pienākumi

    UAS ekspluatantam ir šādi pienākumi:

    • izstrādāt ekspluatācijas procedūras, kas pielāgotas lidojumu veidam un ar to saistītajam riskam (šādas procedūras rakstiskā formātā nepieciešamas, ja UAS ekspluatants norīko vairākus tālvadības pilotus; citos gadījumos par pietiekamu var tikt uzskatīts, ka tāvadības pilots ievēro UAS ražotāja noteiktās procedūras un nosacījumus)
    • nodrošināt, ka visiem lidojumiem tiek efektīvi izmantots radiofrekvenču spektrs un atbalstīta radiofrekvenču spektra lietderīga izmantošana nolūkā izvairīties no kaitīgiem traucējumiem
    • norīkot tālvadības pilotu katram lidojumam
    • nodrošināt, ka tālvadības piloti un visi citi darbinieki, kas veic kādu atbalstu droša lidojuma izpildei, ir iepazinušies ar bezpilota gaisa kuģa ražotāja sniegtajiem norādījumiem un
      a) ir ieguvuši savu uzdevumu veikšanai nepieciešamo kompetenci (tālvadības piloti – atbilstoši noteiktajām kvalifikācijas prasībām; atbalsta personāls – pabeiguši apmācības kursu, ko darbavietā organizējis USA ekspluatants)
      b) pilnībā pārzina UAS ekspluatanta procedūras
      c) ir nodrošināti ar plānotajam lidojumam būtisku informāciju attiecībā uz jebkuru UAS ģeogrāfisko zonu
    • pēc vajadzības atjaunināt informāciju vietzinīguma sistēmā atbilstoši plānotajai lidojumu vietai
    • nodrošināt, ka bezpilota gaisa kuģim ir pievienota attiecīga ES atbilstības deklarācija, kurā norādīta atsauce uz attiecīgo klasi, un piestiprināts attiecīgais klases identifikācijas marķējums
    • nodrošināt, ka visas iesaistītās personas, kas atrodas lidojuma teritorijā, ir informētas par riskiem un ir skaidri piekritušas piedalīties
    • nodrošināt, ka visas iesaistītās personas, kas atrodas lidojuma teritorijā, ir informētas par riskiem un ir skaidri piekritušas piedalīties
    Tālvadības pilota pienākumi

    Pirms lidojuma:

    • iegūt lidojuma veikšanai nepieciešamo kompetenci un lidojuma laikā spēt uzrādīt kompetences apliecinājumu
    • iegūt lidojuma veikšanai nepieciešamo kompetenci un lidojuma laikā spēt uzrādīt kompetences apliecinājumu
    • iegūt lidojuma veikšanai nepieciešamo kompetenci un lidojuma laikā spēt uzrādīt kompetences apliecinājumu
    • iegūt atjauninātu informāciju par UAS ģeogrāfiskajām zonām plānotajā lidojumu vietā un ievērot tajā noteiktos nosacījumus
    • izvērtēt apkārtējo vidi, pārliecināties par lidojumā neiesaistītu personu un šķēršļu klātbūtni
    • pārliecināties, ka bezpilota gaisa kuģa sistēmas stāvoklis ļauj droši veikt plānoto lidojumu, un attiecīgā gadījumā pārbaudīt, vai tiešā attālinātā identifikācija ir aktīva un atjaunināta
    • ja bezpilota gaisa kuģis ir aprīkots ar papildu lietderīgo kravu – pārbauda, vai tās masa nepārsniedz ražotāja vai attiecīgajai klasei noteikto bezpilota gaisa kuģa kopējās pacelšanās masas ierobežojumu

    Lidojuma laikā:

    • nepildīt pienākumus, atrodoties psihoaktīvu vielu ietekmē vai alkohola reibumā vai nespējot pilnvērtīgi veikt savus uzdevumus traumas, noguruma, medikamentu lietošanas, slimības vai citu iemeslu dēļ
    • noturēt bezpilota gaisa kuģi tiešās redzamības (VLOS) robežās un pastāvīgi uzmanīgi vērot gaisa telpu ap bezpilota gaisa kuģi, lai novērstu jebkādu risku, ka var notikt sadursme ar pilotētu gaisa kuģi. Tālvadības pilotam nekavējoties jāpārtrauc lidojumu, ja tas rada risku citiem gaisa kuģiem, cilvēkiem, dzīvniekiem, videi vai īpašumam.
    • ievērot ierobežojumus un nosacījumus, kas noteikti UAS ģeogrāfiskajās zonās
    • spēt nodrošināt bezpilota gaisa kuģa pastāvīgu vadāmību, izņemot gadījumu, kad tiek zaudēts savienojums vai kad lidojums tiek veikts ar brīva lidojuma bezpilota gaisa kuģi
    • veikt lidojumus ar bezpilota gaisa kuģi saskaņā ar ražotāja sniegtajiem norādījumiem, ievērojot visus piemērojamos ierobežojumus
    • ievērot UAS ekspluatanta procedūras, ja tās ir pieejamas
    • veicot lidojumus diennakts tumšajā laikā, nodrošināt, ka uz bezpilota gaisa kuģa ir aktivizēta zaļa zibšņuguns, kā arī lidojums tiek veikts stingri ievērojot tiešās redzamības (VLOS) nosacījumus
    • nevadīt bezpilota gaisa kuģus tuvu teritorijām vai teritorijās, kurās notiek ārkārtas reaģēšanas darbi, izņemot gadījumus, kad ir saņemta attiecīga atļauja no atbildīgajiem ārkārtas reaģēšanas dienestiem
    KATEGORIJA

    Jūsu plānotie lidojumi atbilst Specifiskajai kategorijai. Lai veiktu lidojumus Specifiskajā kategorijā, UAS ekspluatantam jāsaņem ilgtermiņa ekspluatācijas atļauja, kas saistīta ar papildu prasībām tālvadības pilotam un lidojumā iesaistītajām personām, dokumentācijas izstrādi un izmaksām. Katram individuālajam lidojumam, iespējams, var būt nepieciešama papildus lidojumu atļauja vai koordinācija ar iesaistītajām organizācijām.

    REĢISTRĀCIJA

    Veicot bezpilota gaisa kuģu lidojumus Specifiskās kategorijas ietvaros, UAS ekspluatanta reģistrācija ir obligāta neatkarīgi no bezpilota gaisa kuģa raksturlielumiem.

    Reģistrāciju atļauts veikt tikai personām, kuras sasniegušas 18 gadu vecumu.
    Personām, no 16 līdz 18 gadu vecumam atļauts būt par tālvadības pilotu citai fiziskai vai juridiskai personai.

    Personām, kas jaunākas par 16 gadiem, nav atļauts veikt lidojumus Specifiskās kategorijas ietvaros.


    Sīkāka informācija tiks papildināta tuvākajā laikā.