VIENOTS ES LĪMEŅA REGULĒJUMS | 2021
No 2021.gada tiek piemērots vienots Eiropas Savienības līmeņa regulējums, kura mērķis ir veicināt bezpilota gaisa kuģu nozares attīstību, vienlaikus ņemot vērā riskus, kas saistīti ar lidojumu drošumu, drošību, privātumu un vides aspektiem. 2019.gadā stājās spēkā divas Eiropas komisijas regulas, kas tiešā veidā ietekmēs turpmāko kārtību, kādā veicami bezpilota gaisa kuģu lidojumi, tostarp Latvijā:
Paralēli tam tiek veiktas pakāpeniskas izmaiņas nacionālā līmeņa normatīvajā regulējumā.
Laika rāmis regulējuma ieviešanai:
31/12/2020
- Daļēja Regulas (ES) 2019/947 ieviešana
- Eiropas līmeņa bezpilota gaisa kuģu sistēmu (UAS) ekspluatantu reģistrs
- Izmaiņas nacionālajā regulējumā
01/01/2022
- Noslēdzas pārejas periods nacionālajam regulējumam
01/01/2023
- Atļauts tirgot tikai tādas UAS, kas atbilst Regulas (ES) 2019/945 prasībām
KO IETEKMĒ JAUNAIS REGULĒJUMS?
Kaut arī ikdienā bieži tiek izmantots vārds “drons”, tas nav oficiāls termins. Jebkurš lidaparāts, ko atmosfērā notur mijiedarbība ar gaisu, un kas konstruēts autonomai ekspluatācijai vai pilotēšanai no attāluma bez pilota gaisa kuģī, uzskatāms par bezpilota gaisa kuģi.

Jaunais regulējums attiecas uz visiem bezpilota gaisa kuģu lietotājiem, neatkarīgi no veikto lidojumu mērķa vai bezpilota gaisa kuģa masas un izmēra (t.sk. rotaļlietām). Tāpat jaunais regulējums ietekmē arī bezpilota gaisa kuģu sistēmu (UAS) un papildierīču ražotājus, ražotāju pilnvarotos pārstāvjus, importētājus un izplatītājus.
REGULA (ES) 2019/947
Regulējumam ir uz riskiem bāzēta pieeja, kā rezultātā noteiktās prasības tiek piemērotas atkarībā no darbības specifikas un ar to saistītiem riskiem. Bezpilota gaisa kuģu lidojumi tiek iedalīti trīs kategorijās:
- “Atvērtā” kategorija ar relatīvi zemiem riskiem
- “Specifiskā” kategorija ar paaugstinātiem riskiem
- “Sertificētā” kategorija ar riskiem un prasībām, kas pielīdzināmi pilotējamai aviācijai
Neatkarīgi no kategorijas tiek noteiktas vispārīgas prasības, piemēram, reģistrācija, attālinātā identifikācija u.c.
ATVĒRTĀ
KATEGORIJA
Nav nepieciešama CAA atļauja
Ierobežojumi:
- UAS masa: <25kg
- Jāievēro drošs attālums no trešajām personām (lidojumi virs cilvēku pulcēšanās vietām nav atļauti)
- Lidojumi tiešajā redzamībā (VLOS)
- Atļautais lidojumu augstums: <120m
- Nav atļauts pārvadāt bīstamās kravas un nomest kravu
- Pilnībā autonomi lidojumi nav atļauti
- Papildu nosacījumi, kas noteikti UAS ģeogrāfiskajās zonās
Prasības:
- Reģistrācija (e.caa.lv)
- Tālvadības pilotu pārbaudes
- Prasības atbilstoši apakškategorijai
SPECIFISKĀ
KATEGORIJA
Nepieciešama ekspluatācijas atļauja
Nosacījumi un prasības:
- Nosacījumus un prasības nosaka ekspluatācijas atļaujā
- Ekspluatācijas atļauju izsniedz, balstoties uz risku novērtējumu (SORA) un tajā noteiktajiem risku mazināšanas pasākumiem
- Standartscenāriju gadījumā nosacījumus un prasības publicē normatīvajā regulējumā
- Attiecina piemērojamās ekspluatācijas prasības, kas noteiktas Komisijas Īstenošanas regulā (ES) Nr. 923/2012
- Ir pieejami atsevišķi iepriekš definēti risku novērtējumi
- Publiskoto standartscenāriju gadījumā atvieglota deklarāciju sistēma
SERTIFICĒTĀ
KATEGORIJA
Pilns sertificēšanas / licencēšanas process
Nosacījumi:
- UA gabarītizmēri >3m un lidojums tiek veikts virs cilvēkiem
- Bīstamo kravu transportēšana
- Cilvēku transportēšana
- Citi gadījumi, kad specifiskajā kategorijā risku nav iespējams mazināt pietiekamā līmenī
-
Attiecina piemērojamās ekspluatācijas prasības, kas noteiktas:
- Īstenošanas Regulā (ES) Nr.923/2012
- Komisijas Regulā (ES) Nr.965/2012
- Komisijas Regulā (ES) Nr.1332/2011
"ATVĒRTĀ" KATEGORIJA

Atvertajā kategorijā ietilpst bezpilota gaisa kuģu lidojumi ar relatīvi zemiem riskiem, kam nav nepieciešama ekspluatācijas atļauja vai deklarācija, tomēr jāievēro vairāki nosacījumi:
- UAS lietotājam (UAS ekspluatantam) jāreģistrējas un jāmarķē UAS ar tam piešķirto numuru
* Obligāta prasība reģistrēties, ja bezpilota gaisa kuģis atbilst kādam no šiem kritērijiem:
- bezpilota gaisa kuģa maksimālā pacelšanās masa ir vienāda vai lielāka par 250g
- sadursmes gadījumā bezpilota gaisa kuģis var pārnest uz cilvēku kinētisko enerģiju, kas pārsniedz 80J
- bezpilota gaisa kuģis aprīkots ar sensoru, kurš spēj nolasīt personas datus, piemēram, foto/video kamera (izņemot, ja UAS atbilst Direktīvai 2009/48/EK par rotaļlietu drošumu)
- Tālvadības pilotam jābūt vismaz 16 gadus vecam un jānokārto atbilstošas pārbaudes
* Tālvadības pilots var būt jaunāks, ja izpildās kāds no šiem nosacījumiem:
- bezpilota gaisa kuģa maksimālā pacelšanās masa ir mazāka par 250g
- tā darbības uzrauga cits vismaz 16 gadu vecumu sasniedzis tālvadības pilots ar atbilstošu kompeteces līmeni
- lidojumi tiek veikti gaisa kuģu kluba vai apvienības ietvaros (pie nosacījuma, ka ir saņemta atbilstoša Civilās aviācijas aģentūras atļauja)
- A1 un A3 apakškategorijai - tiešsaistes pārbaude
- A2 apakškategorijai - klātienes pārbaude (papildus jādeklarē praktiskā pašmācība)
- Veicot lidojumus, bezpilota gaisa kuģis vienmēr jāsaglabā tiešajā redzamībā (VLOS)
* Lidojumiem pirmās personas (FPV) un sekošanas režīmā var tikt piemērotas atkāpes, ievērojot papildu nosacījumus.
- Maksimālais atļautais lidojuma augstums ir 120m no zemes vai ūdens virsmas
* Atsevišķās vietās maksimālais atļautais lidojumu augstums var būt noteikts citādi
- Bezpilota gaisa kuģa maksimālā pacelšanās masa nepārsniedz 25kg
* Maksimālā pacelšanās masa (MTOM) ir ražotāja vai būvētāja noteiktā bezpilota gaisa kuģa maksimālā masa, ieskaitot derīgo kravu un degvielu, ar kādu bezpilota gaisa kuģi var ekspluatēt (to svarīgi nejaukt ar kopējo jeb faktisko pacelšanās masu)
Papildus iepriekšminētajam atvērtajā kategorijā visas darbības tiek izdalītas 3 apakškategorijās, nosakot dažādus ierobežojumus un nosacījumus, kā arī prasības tālvadības pilotam un bezpilota gaisa kuģa sistēmai.

Apakškategorija | UAS | Apmācības un pārbaudes | |
---|---|---|---|
Klase | Masa | ||
A1 Tuvu un virs cilvēkiem, bet ne virs cilvēku pulcēšanās vietām |
Pašbūvēts | <250g | - Iepazīšanās ar UAS ražotāja sniegto informāciju |
C0 | |||
C1 | <900g | - Iepazīšanās ar UAS ražotāja sniegto informāciju - Tiešsaistes apmācības un eksāmens |
|
A2 Tuvu cilvēkiem, bet ne virs tiem Jāievēro 30m attālums, ko atļauts samazināt līdz 5m, ja ir aktivizēts lenā lidojuma režīms |
C2 | <4kg | - Iepazīšanās ar UAS ražotāja sniegto informāciju - Tiešsaistes apmācības un eksāmens - Papildus klātienes eksāmens un deklarēta praktisko prasmju apguve |
A3 Tālu prom no cilvēkiem, dzīvojamām, tirdzniecības, rūpniecības vai atpūtas teritorijām, ievērojot 150m attālumu |
C3 | <25kg | - Iepazīšanās ar UAS ražotāja sniegto informāciju - Tiešsaistes apmācības un eksāmens |
C4 | |||
Pašbūvēts |
Veicot lidojumus ar bezpilota gaisa kuģiem, kuriem nav atbilstoša UAS klases identifikācijas marķējuma (šobrīd vēl tirgū tādi nav pieejami), atvērtajā kategorijā paredzēti stingrāki nosacījumi, kas atkarīgi no bezpilota gaisa kuģa masas.

Ar atbilstošu UAS klases marķējumu (C0, C1, C2, C3, C4) | Ja nav atbilstoša UAS klases marķējuma | ||||
---|---|---|---|---|---|
No 2021.gada: “Atvērtā” kategorija” |
Līdz 2023.gadam: “Ierobežotā atvērtā” kategorija |
No 2023.gada: “Ierobežotā atvērtā” kategorija |
|||
Apakškategorija | Masa | Apakškategorija | Masa | Apakškategorija | Masa |
A1 | <250g | A1 | <250g | A1 | <250g |
<900g | <500g | A3 | <25kg | ||
A2 | <4kg | A2 | <2kg* | ||
A3 | <25kg | A3 | <25kg |
* – ierobežotajā atvērtajā kategorijā lidojumi ar bezpilota gaisa kuģiem, kuru masa pārsniedz 500g, nebūs atļauti tuvāk par 50m horizontālajā plaknē no trešajām personām (pat, ja aktivizēts lēnā lidojuma režīms, kā tas paredzēts atvērtās kategorijas A2 apakškategorijā, kur sākotnēji noteikto attālumu 30m atļauts samazināt līdz 5m)
"SPECIFISKĀ" KATEGORIJA

Specifiskajā kategorijā ietilpst bezpilota gaisa kuģu lidojumi, kas ir ārpus atvērtajai kategorijai noteiktajiem ierobežojumiem.
Piemēram, lidojumi:
- ārpus tiešās redzamības (BVLOS)
- augstāk par 120m no zemes vai ūdens virsmas
- ar bezpilota gaisa kuģi, kura maksimālā pacelšanās masa (MTOM) pārsniedz 25kg
- apdzīvotās vietās ar bezpilota gaisa kuģi, kura MTOM >4kg vai bez atbilstoša CE marķējuma
- ar mērķi nomest kravas vai veikt smidzināšanu
- vairāku bezpilota gaisa kuģu vienlaicīga vadīšana
- citas atkāpes no atvērtajai kategorijai noteiktajiem nosacījumiem
Lai veiktu lidojumus specifiskajā kategorijā, ir jāsaņem Civilās aviācijas aģentūras izsniegta ekspluatācijas atļauja vai jāiesniedz ekspluatācijas deklarācija

"SERTIFICĒTĀ" KATEGORIJA
Sertificētajā kategorijā ietilpst bezpilota gaisa kuģu lidojumi, ja:
- bezpilota gaisa kuģa gabarītizmēri ir lielāki par 3m un ar to veic lidojumu virs cilvēku pulcēšanās vietām
- tiek veikta cilvēku pārvadāšana
- tiek veikta bīstamu kravu pārvadāšana, kas nelaimes gadījumā var radīt augstu risku trešajām personām
- pamatojoties uz riska novērtējumu, tiek uzskatīts, ka riskus nevar pienācīgi samazināt specifiskās kategorijas ietvaros vai bez UAS un UAS ekspluatanta sertifikācijas vai attiecīgā gadījumā arī bez tālvadības pilota licencēšanas
REGULA (ES) 2019/945
Ar Regulu (ES) 2019/945 par bezpilota gaisa kuģu sistēmām un trešo valstu bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatantiem nosaka prasības:
- UAS, kuras paredzēts ekspluatēt saskaņā ar Regulā (ES) 2019/947 definētajiem noteikumiem un nosacījumiem
- Attālinātās identifikācijas papildierīcēm
- Trešo valstu UAS ekspluatantiem
Prasības tiek noteiktas ne tikai ražojumiem (UAS un papildierīcēm), bet arī ražotājiem, ražotāju pilnvarotajiem pārstāvjiem, importētājiem un UAS izplatītājiem.
Regulā (ES) 2019/945 ir iekļautas 4 UAS klases (C0, C1, C2, C3, C4), kas nosaka dažādas tehniskās prasības un ierobežojumus atvērtās kategorijas apakškategorijām. 2020.gada augustā regula tika papildināta ar vēl divām (C5 un C6) klasēm, kuras paredzēts izmantot “Specifiskās” kategorijas standartscenārijiem.

UAS klases identifikācijas zīmi marķē UAS ražotājs, tādējādi apliecinot un uzņemoties atbildību, ka produkts atbilst noteiktām tehniskajām prasībām. Vienam bezpilota gaisa kuģim var būt vairāki UAS klases identifikācijas marķējumi. Paredzēts, ka Latvijā atbilstību noteiktajām prasībām uzrauga Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.

MASA UN CITAS PRASĪBAS
Kaut arī katrai klasei ir noteikta pieļaujamā maksimālā pacelšanās masa, tas nav vienīgais ierobežojums. Papildus tiek noteikta atbilstība, piemēram, šādām prasībām (neattiecas uz visām klasēm):
- ierobežots lidojuma ātrums
- maksimālais lidojuma augstums
- iespēja reālā laikā iegūt informāciju par noteiktajiem ierobežojumiem
- ierobežot iespēju veikt lidojumus vietās, kur tas aizliegts
- ierobežots trokšņu līmenis

ATTĀLINĀTĀ IDENTIFIKĀCIJA
Viena no prasībām, kas noteikta atsevišķām UAS klasēm, ir attālinātā identifikācijas funkcija, kas reālā laikā spēj raidīt šādu informāciju:
- UAS ekspluatanta reģistrācija numuru
- unikālu bezpilota gaisa kuģa sērijas numuru
- bezpilota gaisa kuģa ģeogrāfisko pozīciju un lidojuma augstumu
- tālvadības pilota vai lidojuma uzsākšanas vietu