SPECIFISKĀS KATEGORIJAS EKSPLUATĀCIJAS ATĻAUJAS
Iesnieguma veidlapa
Iepriekš definētie risku novērtējumi (PDRA):
PDRA-G01 darbības raksturojums un nosacījumi / pielikums pieteikumam ekspluatācijas atļaujas iegūšanai
PDRA-G02 darbības raksturojums un nosacījumi / pielikums pieteikumam ekspluatācijas atļaujas iegūšanai
PDRA-G03 darbības raksturojums un nosacījumi / pielikums pieteikumam ekspluatācijas atļaujas iegūšanai
Vadlīnijas:
Vadlīnijas UAS ekspluatanta rokasgrāmatas izstrādei
Vadlīnijas ekspluatācijas riska novērtējumam atbilstoši SORA metodoloģijai
Lai veiktu bezpilota gaisa kuģa lidojumus specifiskās kategorijas ietvaros, UAS ekspluatantam ir:
JĀSAŅEM EKSPLUATĀCIJAS ATĻAUJA
- atbilstoši kādam no “iepriekš definētajiem risku novērtējumiem” (PDRA); vai
- veicot pilnu risku novērtējumu atbilstoši SORA metodoloģijai
VAI
JĀIESNIEDZ EKSPLUATĀCIJAS DEKLARĀCIJA
Attiecas tikai uz Regulas (ES) 2019/947 1.papildinājumā minētajiem standartscenārijiem (STS)
(piemērojams no 2024.gada 1.janvāra)
Ekspluatācijas atļaujas izsniedz valstī, kurā UAS ekspluatants ir reģistrēts. Lai veiktu lidojumus ārpus reģistrācijas valsts, UAS ekspluatantam ir jāvēršas attiecīgās valsts kompetentajā iestādē ar pieteikumu, kurā ietverta reģistrācijas valstī izsniegtās ekspluatācijas atļaujas kopija un sīkāka informācija par plānoto lidojumu vietu un ar to saistītajiem riskiem, ņemot vērā vietējās gaisa telpas, apvidus un apdzīvotības īpatnības un klimatiskos apstākļus.
Kā iesniegt pieteikumu?
ELEKTRONISKĀ VEIDĀ
Iesniegums un tā pielikumi, kas parakstīti ar drošu elektronisko parakstu, jānosūta uz e-pasta adresi: caa@caa.gov.lv
VAI
DRUKĀTĀ VEIDĀ
Iesnieguma un tā pielikumu oriģināls jānogādā Civilās aviācijas aģentūrā, Biroju iela 10, lidosta “Rīga”, Mārupes novads, LV-1053
Pieteikumu ekspluatācijas atļaujas saņemšanai gatavo, pamatojoties uz Regulas (ES) 2019/947 11.pantā minēto riska novērtējumu, iesniegumam pievienojot:
- Ekspluatācijas risku novērtējumu atbilstoši SORA metodoloģijai vai atsauci uz kādu no "iepriekš definētajiem risku novērtējumeim" (PDRA)
- Riska mazināšanas pasākumu sarakstu ar informāciju, kas ir pietiekama, lai varētu novērtēt riska mazināšanas līdzekļu piemērotību risku novēršanai (atbilstoši SORA metodoloģijai)
- Ekspluatācijas rokasgrāmatu, kas ietver informāciju par UAS ekspluatantu, tā veiktajām darbībām ar bezpilota gaisa kuģiem, ekspluatācijā iesaistītā personāla atbildības un pienākumu sadalījumu, veiktajām apmacībām un tehnisko informāciju par bezpilota gaisa kuģa sistēmu
- Apstiprinājumu, ka pirms lidojumu uzsākšanas būs noformēts atbilstošs apdrošināšanas segums
- Apliecinājumu par pakalpojuma apmaksu atbilstoši Civilās aviācijas aģentūras publisko maksas pakalpojumu cenrādim
STANDARTSCENĀRIJI (STS)
Standartscenāriji (STS) tiks piemēroti tikai no 2024.gada 1.janvāra
Standartascenāriji (STS) ir aprakstīti Regulas (ES) 2019/947 1.papildinājumā, paredzot skaidrus nosacījumus, ierobežojumus, kā arī tehniskās prasības bezpilota gaisa kuģa sistēmai. Ja plānotie lidojumi atbilst kādam no standartscenārijiem (STS) un bezpilota gaisa kuģim ir atbilstošs C klases marķējums, UAS ekspluatantam pietiek ar ekspluatācijas deklarācijas iesniegšanu – ja tajā ir iekļauta visa nepieciešamā informācija, no kompetentās iestādes bez kavēšanās tiek saņemts apstirpinājums par tās pilnīgumu, ar ko pietiek, lai uzsāktu plānotos lidojumus.
IEPRIEKŠ DEFINĒTI RISKU NOVĒRTĒJUMI (PDRA)
Atbilstoši Eiropas Aviācijas drošības aģentūra (EASA) dokumentiem “Attiecīgie līdzekļi atbilstības panākšanai un vadlīnijas” (AMC/GM), kas paredzēti Regulas (ES) 2019/947 piemērošanai, ekspluatācijas risku novērtējumu nepieciešams veikt atbilstoši SORA metodoloģijai. Lai veicinātu harmonizētu pieeju un atvieglotu ekspluatācijas atļauju iegūšanas procesu, Eiropas Aviācijas drošības aģentūra (EASA) dokumentā “Attiecīgie līdzekļi atbilstības panākšanai un vadlīnijas” (AMC/GM), kas paredzēti Regulas (ES) 2019/947 piemērošanai, ir publicējusi 4 “iepriekš definētus riska novērtējumus” (PDRA), kuros tiek aprakstītas darbības, nosacījumi un ierobežojumi, kas attiecināmi, lai UAS ekspluatants varētu iegūt ekspluatācijas atļauju.
Iepriekš definētie risku novērtējumi (PDRA) tiek iedalīti 2 grupās:
- PDRA-S: atbilst stansartscenārijiem (STS), kas publicēti Regulā (ES) 2019/947, izņemot prasību UAS būt marķētai ar attiecīgu C klases marķējumu
- PDRA-G: aptver vispārīgākus scenārijus, paredzot UAS ekspluatantam iespēju pierādīt atbilstību ekspluatācijas drošības mērķiem ar dažādiem risku mazināšanas pasākumiem
PDRA-S01 | PDRA-S02 | PDRA-G01 | PDRA-G02 | |
Lidojuma veids | Vizuālā tiešā redzamībā (VLOS) | Ārpus tiešās redzamības (BVLOS) ar vizuālu gaisa telpas novērošanu | Ārpus tiešās redzamības (BVLOS) ar vizuālu gaisa telpas novērošanu | Ārpus tiešās redzamības (BVLOS) tam speciāli rezervētā gaisa telpā |
Pārlidojamās teritorijas | Apdzīvotās vietās virs kontrolētas zemes teritorijas | Ārpus apdzīvotām vietām virs kontrolētas zemes teritorijas | Ārpus apdzīvotām vietām | Ārpus apdzīvotām vietām |
Gaisa telpa | Kontrolējamā un nekontrolējāmā gaisa telpa | Kontrolējamā un nekontrolējāmā gaisa telpa | Nekontrolējāmā gaisa telpa | Lidojumiem rezervēta gaisa telpa |
Maksimālais lidojumu augstums | 120m (AGL) | 120m (AGL) | 150m* (AGL) | Atbilstoši rezervētajai gaisa telpai |
Bezpilota gaisa kuģa galvenie parametri | Maksimālie gabarītizmēri <3m un tipiskā kinētiskā enerģija <34kJ | Maksimālie gabarītizmēri <3m un tipiskā kinētiskā enerģija <34kJ | Maksimālie gabarītizmēri <3m un tipiskā kinētiskā enerģija <34kJ | Maksimālie gabarītizmēri <3m un tipiskā kinētiskā enerģija <34kJ |
C klases marķējums | Nav nepieciešams (tehniskās prasības salīdzināmas ar C5 klases UAS) |
Nav nepieciešams (tehniskās prasības salīdzināmas ar C6 klases UAS) |
Nav nepieciešams (tehniskās prasības atbilstoši risku novērtējumam) |
Nav nepieciešams (tehniskās prasības atbilstoši risku novērtējumam) |
Tālvadības pilota kvalifikācija | Teorija: sertifikāts, kas apliecina tālvadības pilota teorētiskās zināšanas saskaņā ar standarta scenārijiem (STS) Prakse: akreditācija, kas apliecina PDRA-S01 praktiskās apmācības pabeigšanu |
Teorija: sertifikāts, kas apliecina tālvadības pilota teorētiskās zināšanas saskaņā ar standarta scenārijiem (STS) Prakse: akreditācija, kas apliecina PDRA-S02 praktiskās apmācības pabeigšanu |
Teorija: sertifikāts, kas apliecina tālvadības pilota teorētiskās zināšanas saskaņā ar standarta scenārijiem (STS) + papildus elementi atbilstoši plānotajām darbībām Prakse: akreditācija, kas apliecina PDRA-G01 praktiskās apmācības pabeigšanu |
Teorija: sertifikāts, kas apliecina tālvadības pilota teorētiskās zināšanas saskaņā ar standarta scenārijiem (STS)+ papildus elementi atbilstoši plānotajām darbībām Prakse: akreditācija, kas apliecina PDRA-G02 praktiskās apmācības pabeigšanu |
Ja plānotie bezpilota gaisa kuģa lidojumi atbilst kādam no publicētajiem PDRA, kā pieteikums ekspluatācijas atļaujas saņemšanai jāiesniedz:
Iesnieguma veidlapa:
Lai novērtētu riska mazināšanas līdzekļu piemērotību risku novēršanai, nepieciešams norādīt precīzas atsauces uz dokumentācijas (piemēram, UAS ekspluatanta ekspluatācijas rokasgrāmatu, UAS ražotāja rokasgrāmatu u.c.) sadaļu, kurā iekļauta sīkāka informācija par to, kā tiek panākta atbilstība katram noteiktajam nosacījumam.
PDRA-S01 darbības raksturojums un nosacījumi / pielikums pieteikumam ekspluatācijas atļaujas iegūšanai:
PDRA-S02 darbības raksturojums un nosacījumi / pielikums pieteikumam ekspluatācijas atļaujas iegūšanai:
PDRA-G01 darbības raksturojums un nosacījumi / pielikums pieteikumam ekspluatācijas atļaujas iegūšanai:
PDRA-G02 darbības raksturojums un nosacījumi / pielikums pieteikumam ekspluatācijas atļaujas iegūšanai:
PDRA-G03 darbības raksturojums un nosacījumi / pielikums pieteikumam ekspluatācijas atļaujas iegūšanai:
Ekspluatācijas rokasgrāmata ietver informāciju par UAS ekspluatantu, tā veiktajām darbībām ar bezpilota gaisa kuģiem, ekspluatācijā iesaistītā personāla atbildības un pienākumu sadalījumu, apmacībām un tehnisko informāciju par bezpilota gaisa kuģa sistēmu.
Vadlīnijas ekspluatācijas rokasgrāmatas izstrādei:
Samaksa par pakalpojumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Civilās aviācijas aģentūras publisko maksas pakalpojumu cenrādi tiek veikta pirms pakalpojuma saņemšanas.
Derīguma termiņš: atļauju izsniedz uz laiku līdz 2 gadiem
Maksa:
- Iesnieguma izskatīšana (atbilstību/neatbilstību izvērtējums): 50EUR
- Ekspluatācijas atļaujas izsniegšana: 25EUR
- Uzraudzības maksa: 50EUR/gadā
EKSPLUATĀCIJAS RISKU NOVĒRTĒJUMS ATBILSTOŠI "SORA" METODOLOĢIJAI
Ja tiek secināts, ka plānotie bezpilota gaisa kuģa lidojumi daļēji vai pilnībā neatbilst kādam no publicētajiem PDRA, ir jāveic pilns risku novērtējums atbilstoši SORA metodoloģijai, kas sīkāk ir aprakstīta Eiropas Aviācijas drošības aģentūras (EASA) publicētajos dokumentos “Attiecīgie līdzekļi atbilstības panākšanai un vadlīnijas” (AMC/GM), kas paredzēti Regulas (ES) 2019/947 piemērošanai.
Attiecīgi, kā pieteikums ekspluatācijas atļaujas saņemšanai jāiesniedz:
Iesnieguma veidlapa:
Vadlīnijas ekspluatācijas riska novērtējumam atbilstoši SORA metodoloģijai:
Ekspluatācijas rokasgrāmata ietver informāciju par UAS ekspluatantu, tā veiktajām darbībām ar bezpilota gaisa kuģiem, ekspluatācijā iesaistītā personāla atbildības un pienākumu sadalījumu, apmacībām un tehnisko informāciju par bezpilota gaisa kuģa sistēmu.
Vadlīnijas ekspluatācijas rokasgrāmatas izstrādei:
Samaksa par pakalpojumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Civilās aviācijas aģentūras publisko maksas pakalpojumu cenrādi tiek veikta pirms pakalpojuma saņemšanas.
Maksa:
- Iesnieguma izskatīšana (atbilstību/neatbilstību izvērtējums): 200EUR
- Ekspluatācijas atļaujas izsniegšana: 25EUR
- Uzraudzības maksa: 50EUR/gadā
NORMATĪVAIS REGULĒJUMS
- Regula (ES) 2019/947 | "Par bezpilota gaisa kuģu ekspluatācijas noteikumiem un procedūrām"
- Regula (ES) 2019/945 | "Par bezpilota gaisa kuģu sistēmām un trešo valstu bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatantiem"
- Ministru kabineta noteikumi Nr. 437 | "Specifiskās kategorijas bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatantu sertifikācijas un uzraudzības kārtība"